Den här sidan använder kakor för att förbättra din upplevelse av sidan. Om du önskar kan du själv avaktivera kakor i din webbläsare eller hur vi hanterar dina uppgifter.

tom-banner

rssI bloggen vill Bibeln idag belysa frågor som rör Bibelns trovärdighet, andaktslivet och intressanta skiftningar i samhället.

17
mars
2011

Bibeln idag till din församling, den behövs!

Min känsla är att Bibeln får ta steg efter steg tillbaka i våra kyrkor idag. Jag läser ofta debattartiklar och fenomenet att citera bibelord för att argumentera för sin åsikt har mer eller mindre försvunnit, med undantag för ett fåtal kärlekscitat. Detta kan säkert båda uppfattas som positivt och negativt. Min tanke är inte att argumentera för eller emot att slå bibelord i huvudet på varandra i argumentationer. Jag vill snarare peka på att detta är ett symtom på något större.

03
mars
2011

På pärmens insida – en smidig bibelguide

GT NT

Bibeln idag har fått glädjen att i samarbete med Bibeläventyret och Bibelsällskapet ta fram en ny utgåva av "på pärmens insida". Jonas Dagson har skapat ett fantastiskt verktyg för att underlätta för nybörjaren så väl som för den erfarne.

28
februari
2011

En Gud som inte gör skillnad på människor!?

jatillrespekt

Svenska kyrkan i Stockholms stift har just nu en reklamkampanj i Stockholms bussar och tunnelbanevagnar. På den snygga affischen står det i stora bokstäver: Ja till respekt och en lite mindre text: Vi tror på en Gud som inte gör skillnad på människor.

(http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=638711)

När jag först såg affischerna visste jag inte riktigt hur jag skulle förhålla mig till den. Affischen definierar respekt som motsatsen till främlingsfientlighet och hänvisar till www.nejtillrasism.se. Det är bra. Mina tankar gick även till Paulus ord i Galaterbrevet 3:28 att i Kristus finns det inte längre någon skillnad mellan jude och grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är vi ju ett i Kristus Jesus. Men orden “en Gud som inte gör skillnad på människor”? Är det inte just ”skiljer” på människor som Gud gör i domen?

23
februari
2011

Glada tillrop inför ett nytt år

Ideella föreningen Bibeln idag har som sin största produkt Bibelguiden Bibeln idag. Vår vision är dock mycket innehållsrik och utmanar oss ständigt att tänka nytt och framåt. Vi är alltid mottaliga får idéer om hur vi ska kunna hjälpa till med Bibelläsning och bön för enskilda, grupper eller församlingar. Har du en bra idé så tveka inte att höra av dig!

 

I år planerar vi utgivning av den försenade 21 sätt att läsa Bibeln, vi ber för författaren som på grund av långvarig sjukdom inte kunnat färdigställa materialet. Vi planerar också en eller ett par böcker till i serien med Bibelstudieguider liknande Filipperbrevet för grupper som blivit en succé.

18
februari
2011

Bibeln idag bloggar!

Bibeln idag har tagit steget vidare från det tryckta mediet in i cymbervärlden. Från februari bloggar nämligen Bibeln idag kring aktuella frågor kring Bibeln i världen och Sverige.

16
februari
2011

Guds ord kan förvandla

I åttonde kapitlet i Nehemja bok kan vi läsa om startskottet till en stor väckelse. Esra läser ur lagen för folket och stora saker börjar ske. En stor festlighet utbryter, men inte bara det. Man börjar studera Ordet närmare i smågrupper. Folket i Esra och Nehemja bok var i en socialt svår situation med ett samhälle som var splittrat. De hade återvandrat från fångenskapen i Babylon och väl hemma möttes de av olika gudar i ett sargat samhälle. Det är i denna situation som Esra öppnar Bibeln. Likheten med vår tid är större än vi vid första ögonkastet kanske ser och nu som då är vi i stort behov av Guds ord.

Jag tror att Guds ord är mäktigt och kan förvandla. Jag är fast övertygad att det första steg som Esra vågar ta kan förvandla även idag. Att ta upp och våga läsa våra biblar, ensamma eller i grupper, kan vara ett av de första stegen mot något stort. Inte bara läsa kritiskt utan för att se vad för liv som andas genom orden in i vårt liv. Vad som sedan händer i Guds närhet när vi läser Hans ord med ett öppet sinne kan vi inte annat än vänta och se. Det är det som gör Gud och hans ord så spännande, det är liv!

Självklart ska sägas att det inte alltid är lätt, men det är därför vi behöver varandra. Hitta någon att läsa med! Med Bibeln idag läser du tillsammans med 5000 andra och får dessutom en kort vägledning som kan ge nya tankar.

Därför har jag tackat ja till att bli generalsekreterare för Bibeln idag. Jag vill vara med och hjälpa till att, som Esra, ge Bibeln till alla idag.

Olof Brandt, generalsekreterare

<<  6 7 8 9 10 [11

Bibeln idag   |   Box 1211, 75142  Uppsala   |    plusgiro: 676525-9  |   mail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.